Dit optievenster verschijnt wanneer u in het onderdeel periode-omzet op F9 drukt of op Opties klikt.
Hier geeft u de omzet-, inkoop- en kostenbedragen van één of meer perioden in. U kunt de bedragen ook laten berekenen door het programma, per periode afzonderlijk en voor alle perioden in een jaar.
Met 'Bijwerken' of F5 slaat u de ingegeven of berekende bedragen op in het periode-omzetbestand. Het hoofdvenster wordt dan bijgewerkt.
Klik op 'Sluiten' of druk op F4 om dit venster te sluiten. U kunt het venster ook open laten staan terwijl u gegevens selecteert in het bijbehorende programma-onderdeel.
In dit kader geeft u de gewenste periodesoort aan. Naast de omzetbedragen per maand kunt u ook bedragen invoeren of laten berekenen per vier weken, twee maanden, kwartaal, half jaar en heel jaar. Na het selecteren van een andere periodesoort wordt het hoofdvenster automatisch bijgewerkt. De geselecteerde periodesoort wordt steeds bewaard per gebruiker.
In de module Meerdere filialen kunt u hier tevens het filiaal aangeven waarvan u de bedragen wilt zien. Standaard wordt hier het geactiveerde filiaal geselecteerd. Met de keuze 'Alle' vraagt u de totaalbedragen voor alle filialen op; u kunt deze bedragen dan niet aanpassen.
Selecteer het gewenste jaartal. De bedragen van iedere periode verschijnen dan in de tabel. In de invoervelden 'Omzet', 'Inkoop' en 'Kosten' aan de bovenzijde van de tabel kunt u bedragen invoeren. Gebruikt u indirecte kortingen bij klanten, dan kunt u hier ook de periodetotalen aan verleende korting invoeren.
U kunt het programma de actuele periodebedragen laten berekenen voor de in de tabel geselecteerde periode. Activeer het selectievakje 'Alle perioden' om de totaalbedragen voor alle perioden in het geselecteerde jaar opnieuw uit de omzettabel te bepalen. Klik op 'Berekenen' of druk op F9 om het programma te laten rekenen.
De omzettotalen betreffen de verkoopbedragen op de verkoopfacturen.
Zijn er in een periode geen inkoopfacturen gemaakt, dan betreffen de inkooptotalen de inkoopbedragen op de verkoopfacturen. Zijn er wel inkoopfacturen gemaakt, dan betreffen de inkooptotalen de bedragen van de inkoopregels op inkoopfacturen.
Kostentotalen worden alleen bepaald wanneer er in een periode inkoopfacturen zijn gemaakt; de kostentotalen betreffen dan de bedragen van de inkoopkosten op die inkoopfacturen.
U kunt de totalen voor de periodesoort 'Maand' automatisch door het programma laten bijwerken telkens wanneer een factuur wordt aangemaakt, gewijzigd of verwijderd. Activeer hiertoe de bijbehorende programma-instelling.