In dit optievenster worden instellingen gedaan voor het programma-onderdeel openstaande facturen. Het venster wordt opgeroepen met Opties of F9.
Na het wijzigen van opties klikt u op Vernieuwen of drukt u op F5 in het aanroepende onderdeel om het actuele overzicht op te vragen.
De instellingen worden bewaard per gebruiker en worden de eerstvolgende keer dat openstaande facturen wordt geopend toegepast. Met de knop Standaard herstelt u de standaardinstellingen van Order-Direct.
Klik op 'Sluiten' of druk op F4 om dit venster te sluiten. U kunt dit venster ook open laten staan terwijl u gegevens verzamelt in het bijbehorende programma-onderdeel.
Stel hier in op welke datum het overzicht betrekking heeft. Zo kunt u een overzicht genereren zoals dat actueel was op een datum in het verleden. Deze instelling is ook van toepassing wanneer het een enkele klant betreft.
Desgewenst kunt u het op te vragen overzicht beperken tot de facturen die zijn gemaakt door één bepaalde medewerker of medewerkergroep. Geef hiertoe de gewenste medewerker of groep op in de keuzelijsten in dit kader. Standaard staat deze instelling op 'alle medewerkers'.
In dit kader geeft u aan welke gegevens u wilt verzamelen: verkoopfacturen dan wel inkoopfacturen, creditnota's en/of nulfacturen. Deze opties worden ook toegepast op de af te drukken overzichten.
De opties in dit kader zijn alleen van toepassing op verkoopfacturen.
Hier geeft u aan of in het op te vragen overzicht wel of geen facturen moeten worden opgenomen die zijn uitgesloten van aanmaningen en herinneringen. Uitgesloten facturen worden in het hoofdvenster aangeduid met in de laatste kolom van de facturentabel.
Selecteert u hier de optie 'Ja' om alleen uitgesloten openstaande facturen op te vragen, dan kunt u hier tevens de naam van een medewerker opgeven. Er worden dan alleen uitgesloten facturen verzameld waarvan de geselecteerde medewerker verantwoordelijk is voor de afhandeling.
Verwachte betaaldatum tonen: geeft aan of bij iedere relatie in plaats van de gemiddelde betalingstermijn diens verwachte betalingstermijn met de verwachte betaaldatum moet worden getoond. De verwachte betaaldatum wordt dan ook getoond bij iedere factuur.
Voor het bepalen van het betalingsgedrag van iedere klant en factuur worden de instellingen toegepast die zijn vastgelegd in instellingen relaties.
Deze optie wordt alleen toegepast bij het tonen van openstaande verkoopfacturen. De verwachte betaaldatum wordt niet getoond bij facturen met een betalingsherinnering of aanmaning.
Minimale vervallen bedrag: met dit bedrag geeft u aan dat alleen díe klanten in het overzicht moeten worden opgenomen waarvan het totale vervallen bedrag boven de ingestelde waarden liggen.
Minimale en maximale vervalperiode: u kunt desgewenst een minimale periode en/of maximale periode opgeven voor de oudste openstaande factuur van iedere relatie om het overzicht verder te beperken. Deze instellingen zijn alleen van invloed wanneer het selectievakje 'Alle klanten' dan wel 'Alle leveranciers' is geactiveerd. Bij het opvragen van de facturen van een enkele relatie worden al diens openstaande facturen getoond, ongeacht de ingestelde minimale periode en minimale bedrag.
Volgorde: hiermee geeft u aan in welke volgorde de gegevens in de relatietabel moeten worden getoond bij het opvragen of vernieuwen van het overzicht.
Ouderdomsanalyse: hiermee geeft u aan dat het openstaande totaalbedrag bij iedere klant moet worden opgedeeld naar ouderdom over maximaal vijf perioden. U kunt de grenswaarden in dagen van de eerste vier perioden hier opgeven. Vul nul in bij één of meer perioden wanneer u een analyse van minder dan vijf perioden wilt opvragen. Met het selectievakje 'Vervallen bedragen' geeft u aan dat in iedere periode in plaats van de openstaande bedragen de vervallen bedragen moeten worden getoond.