De inkoopfunctie is cruciaal voor het efficiënt en geïntegreerd beheren van het gehele inkoopproces, van het plaatsen van bestellingen tot het beheren van leveranciersrelaties. Dit bespaart kosten, verbetert het voorraadbeheer en optimaliseert de supply chain.
Bestellingen van één of meer artikelen bij leveranciers, al dan niet aangemaakt vanuit het besteladvies, worden vastgelegd als bestelbonnen met daarop zowel de artikelen als de bijkomende bestelkosten.
Condities voor de inkoopprijzen van artikelen worden vastgelegd als inkoopafspraken bij leveranciers.
Order-Direct houdt bij welke artikelen in backorder staan bij leveranciers en geeft aan wanneer een bestelling de afgesproken leverdatum overschrijdt.
Facturen van leveranciers worden ingevoerd als inkoopfacturen en gekoppeld aan de bijbehorende bestelbonnen en leveringen. Naast artikelen kunt u op inkoopfacturen ook kosten vastleggen.
In het overzicht bestelbonnen worden uitgebreide overzichten opgevraagd van bestelbonnen gefilterd op bijvoorbeeld periode of bestelstatus, en gegroepeerd op bijvoorbeeld leverancier, artikelgroep, kostensoort en leverstatus. Er is een soortgelijk onderdeel voor overzichten van inkoopfacturen.
De inkoopfunctie is naadloos geïntegreerd met de andere functies en modules binnen het pakket, met name voorraadbeheer, goederenontvangst, uitlevering aan klanten en facturering.