Terug naar website
Je bevindt je momenteel in de helpsectie van onze software, met antwoorden op veelgestelde vragen, handleidingen en hulp bij problemen. Voor volledige toegang tot onze nieuwe website, inclusief al onze producten en diensten, kun je hier klikken om naar de hoofdpagina te gaan.

Overzicht aanmaningen

In dit onderdeel worden betalingsherinneringen en aanmaningen voor klanten opgevraagd, bewerkt en afgedrukt.

Het onderdeel wordt vanuit het hoofdmenu opgestart. U kunt ook met de muis op de knop van het onderdeel anmaningen in de menubalk klikken terwijl u Ctrl indrukt.

Debiteurenbewaking binnen Order-Direct maakt gebruik van een vijftal 'fasen' of 'perioden' met een specifieke duur. Iedere factuur valt binnen zo'n fase. Wanneer de periode verstreken is en de factuur is nog niet voldaan, komt de factuur in de volgende fase.

Dit onderdeel gebruikt de instellingen voor aanmaningen in instellingen aanmaningen. Hier geeft u de omschrijving van de verschillende fasen op met hun duur en tekst. De tekst wordt gebruikt wanneer u een aanmaning afdrukt.

Bij het opstarten van het onderdeel wordt om de medewerkernaam gevraagd. Deze naam wordt gebruikt op de afdrukken van herinneringen en aanmaningen.

In het datumveld geeft u aan met welke datum dit onderdeel moet werken. Doorgaans is dit de datum van vandaag maar door het veld aan te passen kunt u ook overzichten in het verleden of de toekomst opvragen.

In het invoerveld 'Minimale bedrag' kunt u een bedrag opgeven; het programma zal dan alleen die klanten verzamelen van wie het totale openstaande bedrag tenminste gelijk is aan het opgegeven bedrag.

U vraagt de klanten op waarvan de langst openstaande factuur in een bepaalde fase valt door die fase te selecteren in het keuzeveld 'Fase'. Klik vervolgens op Vernieuwen of druk op F5 om het overzicht op te vragen. 

Met Volgende en Vorige selecteert u de volgende respectievelijk vorige fase en vraagt u de klanten in die fase op.

Alle klanten in de geselecteerde fase worden verzameld en getoond in de overzichtstabel. Een rode regelkleur geeft aan dat bij de betreffende klant één of meer facturen behoren die eigenlijk in de volgende fase thuishoren (op grond van de datum zoals die linksboven is ingesteld). Een grijze regelkleur geeft aan dat voor alle facturen van de betreffende klant die in de geselecteerde fase vallen de vorige periode voor deze facturen nog niet zijn verstreken en dat zij dus eigenlijk in de vorige fase thuishoren. Een regel met een blauwe kleur geeft aan dat de betreffende klant is uitgesloten van debiteurenbewaking. Uitgesloten facturen worden niet in het overzicht opgenomen.

Wanneer in het overzicht één of meer klanten voorkomen die hun aanmaningen en herinneringen per e-mail ontvangen dan wordt dit aan het begin van iedere regel aangegeven met . Van deze klanten wordt in een aparte kolom het e-mailadres vermeld waarnaar de aanmaning zal worden verstuurd. Klanten die hun aanmaningen en herinneringen per post krijgen toegestuurd worden aangegeven met .

In het tekstvenster aan de onderzijde kunt u betalingsinformatie invoeren voor de in de tabel geselecteerde klant zoals opmerkingen en gemaakte afspraken. Deze informatie wordt meteen vastgelegd; u hoeft ze niet expliciet op te slaan.

Met Afdrukken print u een overzicht van de klanten in het huidige overzicht met hun openstaande facturen ( aanmaningenoverzicht). Hierbij kunt u het soort overzicht selecteren; ofwel een lijst van alle klanten, of alleen die klanten die eigenlijk in de volgende fase thuishoren (mutatievoorstel). Klik op Afdrukvoorbeeld voor een voorbeeld op het scherm.

Met Instellingen of Alt+F9 opent u instellingen aanmaningen.

Met Exporteren exporteert u het overzicht naar Excel.

U kunt in dit onderdeel ook de fase van klanten bewerken. Hiertoe markeert u de gewenste tabelregels door erop te dubbelklikken of met de spatiebalk. Bij de instellingen geeft u op wat voor soort bewerking u wilt uitvoeren:

Worden de facturen van een klant overgebracht naar de volgende fase, dan wordt automatisch de aanmaningsdatum van die facturen aangepast. Hoort een factuur nog niet in de volgende fase thuis, dan wordt de datum niet aangepast, behalve wanneer u het selectievakje 'Datum altijd aanpassen' heeft aangevinkt.

Wanneer u facturen van een klant overbrengt naar een volgende fase, dan worden hiervan automatisch betalingsherinneringen of aanmaningen afgedrukt. Activeert u het selectievakje 'Alleen bijwerken', dan worden de facturen alleen in het bestand bijgewerkt en wordt er niets afgedrukt.

Met het selectievakje 'Markeren' geeft u aan dat klanten met facturen die eigenlijk in een andere fase thuishoren dan de fase waarin ze zich nu bevinden, gemarkeerd worden bij het opvragen.

Klik op de knop 'Uitvoeren' rechtsboven in het venster om de geselecteerde bewerking uit te voeren op de gemarkeerde klanten in de tabel. Wilt u facturen overbrengen naar de volgende fase en het selectievakje 'Alleen bijwerken' is niet geactiveerd, dan zal om een printer worden gevraagd ( aanmaning). Bij het afdrukken wordt de standaard tekst gebruikt zoals die is ingesteld bij de geselecteerde fase.

Aan klanten die hun aanmaningen per e-mail ontvangen worden de e-mails meteen verzonden. Heeft u de optie 'Openstaande facturen als bijlagen' geactiveerd in instellingen relaties, dan worden ook alle openstaande, niet-uitgesloten facturen van iedere klant als bijlagen aan de e-mail toegevoegd.

Na afloop wordt het venster automatisch bijgewerkt zodat u steeds een actueel overzicht heeft. 

Met Shift+Ctrl+V bekijkt u de gegevens van de geselecteerde klant op in relatie bekijken.

Met Shift+Ctrl+W bewerkt u de gegevens van de geselecteerde klant in relatie bewerken.

Druk op Shift+Ctrl+M om de namen en adressen van de gemarkeerde regels in de tabel over te brengen naar een mailing.

Druk op Shift+Ctrl+A om de aanmaning te openen van de geselecteerde klant.

Met Shift+Ctrl+B vraagt u de betalingshistorie van een klant op.

Druk op Esc of klik op Afsluiten om het onderdeel te verlaten.